piątek, 7 kwietnia 2023

ChatGPT - ulubieniec uczniów i studentów🤖.

    


    Chat bot jest darmowy i ogólnodostępny. Chętnie odpowiada na pytania – również w języku polskim, choć w angielskim radzi sobie zdecydowanie lepiej. System przetwarzania języka naturalnego oraz zdolności do uczenia się sprawiają, że dialog z ChatGPT daje wrażenie rozmowy z inteligentną osobą.

    Uruchomiony został w listopadzie 2022 roku i szczególnie polubili go uczniowie i studenci. Choć baza wiedzy, z jakiej korzysta ChatGPT jest aktualna do 2021 roku, szukającym szkolnej (i nie tylko) pomocy, zupełnie to nie przeszkadza. Czy sztuczna inteligencja w takim wydaniu to wsparcie, czy zagrożenie dla współczesnej edukacji? Rozmawiamy o tym z samym OpenAI ChatGPT. Odpowiedzi AI nie są w żaden sposób korygowane, ani redagowane. 

    Zacytuję myśl z pewnego artykułu, który niedawno przeczytałam:

https://strefaedukacji.pl/czy-mozesz-napisac-za-mnie-wypracowanie-sztuczna-inteligencja-odrabia-lekcje-za-uczniow-czy-to-uczciwe/ar/c5-17265653

    ''Zwolennicy sztucznej inteligencji są zachwyceni jej możliwościami. Przeciwnicy grzmią o nieuczciwości i wybieraniu dróg na skróty. Rekordy popularności bije opracowana przez OpenAI platforma sztucznej inteligencji ChatGPT. I nic dziwnego – nie protestuje, gdy prosimy o pomoc w napisaniu wypracowania czy rozwiązaniu zadań domowych. Nie moralizuje, nie oburza się – choć otwarcie przyznaje, że nie jest nieomylny. I radzi, korzystaj z mojej pomocy, ale traktuj ją jako bazę do samodzielnej pracy''.

    Nasuwa się tu jeden wniosek. Jeśli mamy w głowie myśl, że możemy otrzymać gotową odpowiedź na problem, który nas nurtuje to wtedy już nie dołączamy do tego swojego myślenia. Wszystko '' podane jest na tacy " i nie trzeba wkładać w dane zadanie już swojego wysiłku. 



    Odwołując się do pracy nauczyciela, myślę, że nie możemy iść ''drogą na skróty''. Każdy popełniony błąd na drodze dojścia do prawdy, powoduje, że i tak następuje uczenie się, mimo, iż na chwilę nasze badanie zejdą z właściwego toru. Człowiek staję się mądrzejszy poprzez właśnie potknięcia.

    Wracając do Chat'uGPT myślę, że jeśli spytamy go o przepis na ciasto to warto z niego skorzystać niż wertować ogromną książkę kucharską. Jeśli jednak chodzi o kwestie naukowe, to warto się z nim( Chat'em) wspomóc, jednak pracę typu: artykuły, rozprawki, powinno się pisać samemu, ponieważ wtedy zachodzi uczenie się, kopiując tekst bez jego analizy- staje się to bezwartościowe.

    W pierwszym wpisie wspomniałam, że będę chciała porozmawiać z Chatem  GPT o wiośnie. Przedstawiam niżej wyniki mojego pytania.


https://chat.openai.com/chat/7913c3d5-b846-4534-87f8-2401cf27b2ba

    Pod tym linkiem kryje się moje zapytanie. To samo pytanie można by było zadać na milion różnych sposobów. ChatGPT będzie się starał za każdym razem wygenerować inną odpowiedź. Odpowiedzi są bardzo sensowne i trafne. Ze wszystkiego należy korzystać z rozsądkiem i umiarem. Tak samo jest z Chat'emGPT. Może nam bardzo pomóc w pracy, szkole, lecz trzeba odnaleźć złoty środek na używanie tej rodzaju sztucznej inteligencji.
Dołączam Kod QR do strony Internetowej, (który sama wygenerowałam) Chat'uGPT :).

    Odpowiem na pytania, które zadałam sobie w pierwszym wpisie.
* ChatGPT jest wiarygodnym źródłem wiedzy, należy go używać w połączeniu w własnym rozumowaniem. 
* Wniosek nasuwa mi się jeden: ChatGPT z pewnością jest przydatny w naszej codzienności, gdy posiadamy deficyt informacji w danym temacie szczególnie w sytuacji gdy nie mamy się kogo dopytać, jak zrobić np. konkretną rzecz. Chat nigdy nie odmówi nam pomocy w odróżnieniu od człowieka.
*Dzięki wykładowi dowiedziałam się o istnieniu takiego czatu, za co jestem wdzięczna i skłaniam się ku temu, iż sztuczna inteligencja może być w wielką podporą w poszukiwaniu wiedzy. Należy tylko traktować ją jako partnera, a nie ''mamę'', która zrobi za nas każdą pracę naukową, czy rozprawkę :) . 

    Na koniec chciała bym się podzielić pewną informacją. Jak już wspominałam pracuję w McDonald 's. Odkryłam, iż w restauracjach w Słowenii już pracują roboty. Niedługo i Polsce nastąpi taka rewolucja. Ciekawe, jak będziemy się z tym czuli, że zamówienia dostarcza nam robot? Myślę, że ułatwi to wydawanie posiłków. :) Oto link do filmu :







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Moje sposoby uczenia się- czyli jak przyswajam wiedzę📒📚.

     Tworząc ten wpis, ciężko jest mi odnieść się sposób, dzięki którym przyswajam wiedzę. Zawsze wydawało mi się, że jest to proces mimowol...